De Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven

Logistiek centrum van Europa

De Europoort van Rotterdam is de grootste van Europa en de voormalig grootste haven ter wereld. Zeeschepen vanuit de hele wereld meren hier aan, zowel kleiner vracht vervoer tot schepen die duizenden containers aan boord vervoeren.

 

Poort van Europa

Je vraagt je waarschijnlijk af, hoe komt het dat deze locatie uiteindelijk is uitgegroeid tot het belangrijkste logistiek centrum van Europa. Dat heeft alles te maken met het achterland. De ligging van de haven is namelijk gelokaliseerd op de uitmonding van de Rijn. Daardoor heeft Rotterdam een bereik van ongeveer 460 miljoen mensen die deels afhankelijk zijn van de logistiek van en naar Nederland. Doorvaar routes betreffen gebieden zoals Duitsland, (het Ruhrgebied in het specifiek), Engeland en Antwerpen. Het functionele toevluchtsoort strekt zich hemelsbreed uit over zo’n 40 kilometer. Het twee na grootste havengebied in Europa is Antwerpen. Alsnog is de Europoort ruim twee keer zo groot. De infrastructuur van en naar het gebied zijn zeer goed, via wegen en spoor bijvoorbeeld worden vele goederen Europa in gebracht. De Europoort is tevens (voornamelijk door de omvang) de meest fijne en favoriete plaats voor de aanschaf van brandstof.

 

Toerisme

Het havengebied en de stad zelf zijn enorm in trek voor zowel binnenlandse als buitenlandse toeristen. Mensen boeken tours over de rivier en kunnen de oude havengebieden en de bijzondere skyline van de stad bewonderen. Bovendien meren hier gigantische cruiseschepen aan. Deze ‘hotels op zee’ varen de hele wereld rond en hebben vaak Rotterdam als thuisbasis. De voormalige passagiersroute naar de Verenigde Staten vanuit Europa heette de Holland-Amerika lijn. Het bedrijf bestaat nog en organiseert cruises voornamelijk binnen Europa.

 

Geschiedenis

De eerste havengebieden werden aangelegd eind 19de eeuw. De toenemende handel groeide, en havenstad wilde door de toekomende druk van externe landen groeien. Er moest een directe verbinding met de zee komen. Daarom werd de ‘Nieuwe Waterweg’ aangelegd, om grotere zeeschepen te kunnen ontvangen. Door de komst van het Suezkanaal in 1956 ontstond er een grote schaalvergroting. Dit kon erg nadelig uitpakken voor het havengebied. De stad speelde hierop in door de bouw van de Europoort te starten. Hier zijn meer aanlegplaatsen beschikbaar gesteld even ten westen van de stad. Deze zogeheten overstagplaatsen zorgde voor een dominante positie in Europa. De overstag en verwerking van aardolie stond centraal. Het gevolg van deze ontwikkeling was namelijk dat dit Nederlandse havengebied vanaf 1962 het grootste was ter wereld. Het gebied heeft altijd mogelijkheden gezocht om uit te bereiden. Door omliggende steden ging dit selectief te werk. De Tweede Maasvlakte in 2013 was de laatste uitbereiding. Momenteel staat het havengebied op plaats zeven van grootste ter wereld.

Reageren is niet mogelijk.